Messemaker KNSB-team 2 – Charlois 3: Zware laatste ronde

(door Eelco Naarding)

Voorafgaand aan deze laatste ronde (27 maart 2026) waren we redelijk zeker dat we niet meer konden degraderen. Nadat we dit seizoen begonnen met twee nederlagen, was dit toch al goed nieuws! Er komt een extra klasse bij, dus is alles wat onduidelijk, maar we stonden er met onze derde plek vrij goed voor. In theorie konden we zelfs nog kampioen worden. Maar dan had SHTV 2 wel moeten verliezen van Moira-Domtoren 4, en ze wonnen daar met 7.5-0.5. Helaas.

Ik had bedacht dat Frans, die al veel vaker zwart had gespeeld dit seizoen, op bord twee met wit zou gaan spelen met goede hoop een alvast een eerste punt. Nu kwam de tegenstander met 7 man opdagen, en lieten ze precies bord twee open! Waarvoor ze nog hun excuses aanboden, maar hun risico op degradatie met de een-na-laatste plek was te groot om ons van te voren in te lichten. Helaas voor Frans werd hij dus verwezen naar het aanmoedigende publiek, maar we hadden alvast wel het eerste punt, 1-0.

Derek was wat optimistisch in zijn koningsaanval en verloor een centrumpion. Zijn tegenstander dacht dat er meer te halen was, en pakte ook een kwaliteit met een paardvork op f2. Maar dit was een blunder. Na Txf2 Lxf2 had Derek Lh6 met matdreiging, en na de enige verdedigende zet Df6 werd de dame ingesloten met Lg5, met dank aan de witte pion op f5. Zijn tegenstander gaf op, 2-0.

Simons partij ging verloren, en Jonathan en Ivar eindigden allebei in gelijkspel. Nu was het dus 3-2.

Ik was als zesde klaar. Mijn tegenstander offerde een pion in het Frans, op een wat dubieuze manier. Ik heb dit eerder op het bord gehad, en wist in elk geval ongeveer wat mijn plannen waren.

In deze stelling kon ik precies op tijd 11. .. f6 spelen, waarna het paard na 12. h5 op e5 kan slaan. Wit kan op g6 slaan en de pionstructuur verslechteren, maar na de partijvoortzetting 12. Lxg6 hxg6 13. Dd3 Pxe5 14. Pxe5 fxe5 15. Txe5 Tf5 heb ik nog steeds een (inmiddels verbonden vrij-)pion meer en is de witte aanval voorbij. Mijn (overigens zeer sympathieke) tegenstander had volgens de computer nog een kans om gelijk te maken op zet 17, maar dit was niet makkelijk te zien. De definitieve fout kwam in deze stelling na 20. .. Dxg5:

21. Pxd5? e4! Wit had al geen goede opties meer, maar dit kost een vol stuk. Na nog een paar zetten gaf wit op. Nu was het dus 4-2, maar op de beide overgebleven borden zag het er moeizaam uit.

Frank, die op bord 1 een sterke tegenstander had, heeft daarover het volgende te zeggen:

Over mijn partij kan ik kort zijn. Ik speelde met zwart  en in de Hollandse opening speelde ik al snel mijn paard naar een verkeerd veld en stond direct druk. Ik verdedigde veel te passief. Pas op zet 27 kwam ik voor het eerst met een stuk op de vierde rij. Ik kwam er de gehele partij dus niet aan te pas. Een terechte en kansloze nederlaag van mij dus.

En dan Nick:

Helaas niet het einde waar ik op had gehoopt in de KNSB dit seizoen, de partij ging lange tijd gelijk op, maar ik moest uiteindelijk toch mijn meerdere erkennen in de tegenstander. De partij begon met 1. e4 c5 2. Pf3 Pc6 3. d4 cxd4 4. Pxd4 Pf6 5. Pc3 d6. D6 kwam bij mij vrij passief over, dat gevoel had ik gedurende grote gedeelte van de opening, na 11 zetten was dit de stelling:

    Hier was ik vrij tevreden met mijn stelling, al was het natuurlijk nog nagenoeg gelijk, de partij ging verder met: 11. Df3 Ld7 12. Pde2 Pa5. En deze zet was vrij vervelend, helaas kon ik de witte loper niet gemakkelijk meer op het bord houden, ik had toch ergens a3 moeten spelen zodat ik mijn witte loper kon behouden. In deze stelling heb ik lang getwijfeld of ik moest gaan voor f5, maar ik besloot eerst voor 13.Dg3 te gaan, gevolgd door 13…Pxb3 14.cxb3. Lc6 15.Tac1, tactisch is de e4 pion nu beschermd:

    15… Pxe4 gaat niet vanwege Pxe4 en de loper kan niet bewegen omdat deze gepend staat, en 15…..Lxe4 16. Pxe4 Pxe4 17. Txc7 Pxg3 18. Pxg3 is simpelweg een veel betere stelling voor wit met de toren op de 7e rij en een stuk voor een pion. Echter, het feit dat een zet een pion tactisch verdedigt betekent nog niet direct dat het een goede zet is. De partij ging verder met 15. .. Da5 16. e5 Pe4 17. Dg4 Pxc3. In deze fase van de partij ging het van gelijk naar beter voor zwart, zoals eerder aangegeven twijfelde ik lange tijd om e5 of f5 te spelen, en ik besloot uiteindelijk om e5 te spelen, dit was de verkeerde zet, f5 was de juiste keuze. Ik zag: 16. f5 Pxe4 17. Pxe4 Lxe4. In deze stelling zag ik niet veel positiefs voor wit, maar ik had één zet over het hoofd gezien: 18.f6. Uiteraard! Wit dreigt mat en tegelijkertijd wordt de loper aangevallen, de enige optie is dan 18…Lxf6, maar vanwege de penning van de g pion kan wit simpelweg 19.Txf6 spelen en zo een loper voor komen.

    De partij ging verder met: 18. Txc3 dxe5 19. f5 exf5 20. Dxf5 Dd5 21. Dh3 f5. Hier was het meeste venijn inmiddels uit mijn aanval en helaas weinig mogelijkheid om er echt door te breken, ik probeerde nog een wanhoopspoging met 22.Lh6 in de hoop nog iets kunnen forceren met Tg3, maar dit werd vrij hopeloos na: 22…. f4 23. Td3 Dc5+, 24. Kh1 gxh6 25.Dxh6 Kh8 26. Th3 Le4. De rest van de partij was vrij hopeloos heen en weer schuiven van mijn onderdelen, tot ik op zet 28 ook nog Dh5 speelde:

    Na een aantal zetten uitstel van executie gaf ik op zet 36 op.

    Einduitslag, een zwaar bevochten 4-4. Daarna gingen we gezellig samen met het eerste team, dat ook thuis speelde, eten bij de Kaasbar. De kaasfondue was uitstekend!

    In de eindstand zijn we toch knap derde geworden. We hebben van de twee koplopers verloren, dus dan zit er niet meer in. Al met al een seizoen om als team trots op te zijn!

    Feestelijke prijs- en diploma-uitreiking voor de maandagjeugd

    Maandag 30 maart was de prijsuitreiking van de wintercompetities van de maandagjeugd. Tevens kon er een groot aantal stappendiploma’s uitgereikt worden. Maandag 6 april is er geen schaken vanwege Pasen, op 13 april gaat de voorjaarscompetitie van start.

    Ontbrekend op de foto’s: Finn (winnaar groep 1 en diploma stap 1) en Johan (4e prijs groep 1)

    Zware dag maar goede leerschool voor jong Messemaker E-team

    (door Peter Scheeren)

    Nadat eerder in Gouda de categorieën AB en D te gast waren, werden op zaterdag 28 maart in Pijnacker de regionale jeugdclubkampioenschappen in de categorieën E en C gespeeld. Messemaker was daar aanwezig in de E-categorie met een jong en nog onervaren team: Floris, Lasya, Jurriaan, Shaurya en Johan. Dat dit team het – gezien de ratings van de andere teams – zwaar zou krijgen was op voorhand wel duidelijk. Maar de spelers hadden een goede leerschool en vermaakten zich deze dag prima. Topscoorder van het Messemaker-tem werd Shaurya, die zeer verdienstelijk een score van 4,5 uit 8 behaalde.

    Alle uitslagen en veel foto’s van het toernooi zijn te vinden op de toernooiwebsite.

    Goede resultaten van Messemaker-teams in Groene Hart Jeugd Cup (speelavond 6)

    Vrijdag 27 maart speelden de beide Messemaker-teams thuis in de Groene Hart Jeugd Cup. Zij deden het heel verdienstelijk met een eerste plaats voor team 1 in poule 3A en een tweede plaats voor team 2 in poule 4A. Topscoorder van deze avond was Berend met een score van 3 uit 3. Alle resultaten zullen spoedig op de GHJC-website gepubliceerd worden.

    De volgende (en laatste) speelavond vindt plaats op vrijdag 10 april in Rotterdam.

    Dino battle Messemaker RSB team-1 tegen RSR Ivoren Toren

    (door Albert Segers)

    Op maandagavond 23 maart ging de strijd om de koppositie in de RSB Hoofdklasse. Iets voor 20:00 uur waren alle combattanten gearriveerd en begon de zaal langzaam maar zeker op Jurassic park te lijken! We weten natuurlijk dat het Messemaker team de nodige “gerijpte spelers” telt, maar RSR deed er weinig voor onder: ook 5 spelers van rond de 60 jaar of ouder. Toch leuk om te zien dat de spelers van mijn generatie nog steeds vol passie voor ons mooie schaakspel de strijd aangaan op de 64 velden. Voor mijzelf was het een aangenaam weerzien met oude bekenden in de Rotterdamse competities van zeer vele jaren terug. Ik ben een jaar of zeven ouder dan hen maar ik kwam Wim Koster, Rob van
    der Plas en Harold van Dijk al vaak tegen in het persoonlijk kampioenschap van Rotterdam en het Fokker toernooi. Ja, de beroemde Nederlandse vliegtuigbouwer sponsorde vele jaren een prachtig toernooi in Papendrecht waar het een nevenvestiging had. Dat is al meer dan 30 jaar verleden tijd! Meestal kon ik alleen op gepaste afstand toekijken hoe anderen dan om de koppositie streden. En hoe een Harold van Dijk, Wim Koster, Rob van der Plas en andere Rotterdamse coryfeeën zoals John van Baarle, Gert Timmerman en Ron Hofman met de titel aan de haal gingen. Maar één keer had ik ook mijn moment van glorie: rond het jaar 1990 werd ik gedeeld eerste in het Fokker toernooi, wat toen ook gold als het kampioenschap van de RSB. Harold van Dijk ging aan kop met 6 uit 6, maar verloor in de laatste (7 e ) ronde van mijn clubgenoot bij Overschie Johan Quist. Zelf won ik van een
    andere favoriet en zodoende eindigden Harold, Johan en ik als gedeeld eerste met 6 uit 7. Een moment om nooit te vergeten (nou dat is gelukt blijkbaar ��).

    Excuses voor deze persoonlijke ‘sweet memories’, terug naar de wedstrijd!

    Er was natuurlijk een reden dat RSR een aantal oude kanonnen van stal haalde. Wim Koster (2125) en Rob van der Plas (2141) zijn niet meer zo actief de laatste jaren, maar kwamen nu hun team versterken want er staat tenslotte een RSB-kampioenschap op het spel! Beide teams waren sterk opgekomen en de gemiddelde rating ontliep elkaar niet veel: 2082 voor Messemaker tegen 2072 voor RSR. Een spannende wedstrijd lag in het verschiet en de schijn bedroog niet deze keer.

    Halverwege de wedstrijd stond Messemaker 1 punt voor. Sjoerd won met wit een lekkere pot, zijn tegenstander liet op zet 15 een vrij standaard combinatie toe die een pion plus betere stelling opleverde. Kees speelde remise, naar eigen zeggen speelde hij met wit niet optimaal tegen de Moderne verdediging van zijn tegenstander en was er niet veel meer te halen voor beide partijen. Scott verloor helaas van Wim Koster. Hij speelde weer een prima partij, kwam met zwart iets beter te staan, maar na ietwat opportunistisch spel van Wim overzag hij dat zijn loper opeens ingesloten werd. Dat was meteen fataal. Maar Auke compenseerde dit verlies door met wit een bizarre pot te spelen tegen een jeugdspeler
    van 14 jaar met een rating van 2165 (!). Auke is noodgedwongen een autodidact, hij begon – net als ik veel te laat – pas op 16-jarige leeftijd met schaken. Zijn tegenstander daarentegen zit in een talentenprogramma van de bond. En dan krijg je kortsluiting, in dit geval in het hoofd van zijn tegenstander. Die speelt namelijk volgens gezonde principes, krijgt en grijpt de kans om het centrum te beheersen, en staat duidelijk beter. Auke gooit hierna alles naar voren op de koningsvleugel, zie het volgende diagram na de zet 20.Ph4?!

    Een leuk plaatje, dat zondermeer, maar wat dreigt wit nu eigenlijk? Zijn tegenstander speelde nu de zeer verleidelijke en logisch uitziende zet 20…. Pce5 (alle batterijen op de witte koning), maar dat kost een stuk na 21.Pxe5 (21.Lxb7 wint trouwens ook) Lxg2 22.Pxg2! want na 22…Pxe5 23.Lf4 is de penning dodelijk. Hierna probeerde de zwartspeler natuurlijk nog een bres te slaan, maar werd door Auke tactisch netjes opgebracht.
    Dus één punt voor en de overige vier partijen staan min of meer gelijk tot beter voor Messemaker. Dus dat zag er zeer rooskleurig uit. Maar zoals zo vaak keerden toen de kansen. Albert wikkelt zijn droomstelling verkeerd af: hij wint een pion maar laat ook tegenspel toe en het loopt uit op remise. Peter stond lange tijd beter, wikkelt af naar een remise vesting maar laat Harold toch binnenkomen en verliest. Jan heeft een winnende aanval, maar mist de beslissende zet en moet in remise berusten. Zodoende komt het aan op de laatste partij van Guido met zwart tegen Mark Beijen.

    Guido heeft de hele partij iets minder gestaan, maar bereikt een toreneindspel wat houdbaar is. Maar daarna gaat het door één onnauwkeurigheid toch mis. Zijn tegenstander heeft een gevaarlijke vrijpion die gewoon niet meer te stoppen valt. Zodoende valt het doek voor Messemaker en verliezen we met 3,5-4,5.

    Conclusies: Leeftijd speelt een rol. In de vijf partijen waarbij het leeftijdsverschil meer dan 10 jaar was, scoren de jonkies 3,5 uit 5 en de dino’s 1,5 uit 5.

    RSR heeft nu de koppositie overgenomen. Messemaker volgt op één matchpunt en veel minder bordpunten. Maar met nog twee ronden te gaan geven we de moed nog zeker niet op!


    Sfeerplaatjes van “Hands & Brains” van de woensdagjeugd

    Woensdag 18 maart was verkiezingsdag en was de grote zaal van het BDC ingericht als stemlokaal. Daardoor moest de Messemaker-schaakjeugd uitwijken naar een ander deel van het BDC/ Maar dat kon de pret zeker niet drukken, vooral omdat er voor Groep 3 een alternatief programma was bedacht: Hands & Brains. Onder de bezielende leiding van meester Raoul speelde de jeugd hierbij in tweetallen tegen andere tweetallen, op één bord, waarbij één speler de zetten moest uitvoeren (“Hands”) en de ander moest zeggen met welk stuk er gezet moest worden (“Brains”). Het winnende tweetal was Gideon met Lucas.

    Groep 4 speelde deze avond haar competitie partij in de biljartzaal.

    RSB-team 2 ruikt kampioenschap na ruime overwinning

    (door Wibo Bourguignon)

    Ons RSB-team 2 staat, nadat nu alle wedstrijden zijn gespeeld/ingehaald, na 4 ronden aan kop in de 2e klasse. De uitwedstrijd tegen 3-Torens 1 werd met ruime cijfers gewonnen (½ – 7½). Medekoploper WSV Internos 1 staat op gelijke hoogte, maar heeft 2½ bordpunt minder. Het wedstrijdprogramma van beide teams is vergelijkbaar. Doel is nu blijven winnen en zoveel mogelijk bordpunten te vergaren. Onderstaand de partijverslagen.

    Bord 1: Bernard

    In mijn partij kwam ik wat onhandig uit de opening en gaf een pion weg. De compensatie die ik hiervoor had was een sterke loper en een wat onhandige pionnenstructuur voor mijn tegenstander. Ik baalde omdat ik het winnen van die pion gewoon volledig had gemist. Door de onhandige pionnenstructuur van mijn tegenstander, kon ik wel vrij eenvoudig goede velden vinden voor al mijn stukken.  Door het vinden van goede velden, werkte een bepaalde tactiek uit onderstaande diagram, waarmee de partij eindigde.

    Stelling na d6xc5

    Hoewel meerdere zetten in deze stelling winnen. (Dxc8 Txc8 Td8 bijvoorbeeld). Deed ik Pe7, die mijn tegenstander pakte. Hij had gemist dat Dxc8 mat is. 

    Bord 2: Jeroen

    Met zwart speelde ik de “Nimzo-Indian Defense: Bishop Attack, Classical, Botvinnik System”. Na wat geschuifel dacht ik op voordeel te komen, maar dat bleek echter niet zo te zijn. De gehele partij is de waardering niet boven of onder de -0,5 tot +0,7 geweest. We hebben zojuist de dames geruild op b2: Stand na de 27ste zet van wit: 27. Lxb2 met remiseaanbod.

    Mijn tegenstander had nog minder dan 4 min en ik ruim 20,  ik twijfelde of ik toch nog door kon spelen, maar dat leek mij ook niet zo moeilijk voor wit. 27. .. g6 (+0.60) of 27…gxf6 (+0.34) is helemaal niks. Ik dacht ook na over 27…Pb5, (+0.65) maar dat is ook niet de oplossing. Ook andere zetten maakt het niet moeilijk voor wit. Ik koos dus eieren voor mijn geld en nam het remiseaanbod aan, hiermee was de 0,5-4,5 winst voor het team binnen. Ps: Rokers hebben het niet makkelijk tegenwoordig, en naast het buiten roken was de ingang ook nog eens gesloten. Na als een malle op de bel gerukt te hebben werd ik toch nog weer binnen gelaten.

    Bord 3: Rob

    Mijn tegenstander speelde de opening goed en in het vroege middenspel stond het gelijk. Alleen: ik had een plan, hij niet. Ik kon een glad lopende minoriteitsaanval opzetten die mij een pion opleverde en een actieve toren op de 7e rij en een uitstekend paard, terwijl zijn stukken passief stonden. De computer gaf mij +2. En toen dacht ik een superieur zetje te spelen, wat een enorme blunder was: ik moest mijn paard voor een pion geven en een eindspel ingaan van T+L+3pi tegen T+5pi. Maar ook hier speelde mijn tegenstander planoloog, zodat ik met mijn verbonden vrijpionnen kon oprukken. Hij moest zijn loper teruggeven waarna ik de partij gemakkelijk kon afmaken.

    Bord 4: Frank

    In mijn partij ging ik in een Boedpester in de aanval waarbij de toren van a8 snel op h6 stond. De druk op de koningsstelling van wit leek groter dan hij in werkelijkheid was, Mijn tegenstander gaf een pion om onder de druk uit te komen. De druk werd daardoor echter alleen maar groter.  

    Stelling na 22.Dxe4 

    Ik had hiervoor niet de beste voortzetting gespeeld, maar het staat volgens de engine al -2,3. Hier is 22.., Lxh3 aangewezen. Ik speelde echter 22…, Lf5 23.De3 Dg6 24.Tdc3 Lxh3 25.Pg3 Ld7 . De witte stelling komt open te liggen:

    Even later, na 26.Dxb6 Le5 27.Txc6 Lxc6 28.Lxe5, …

    Hier geeft de engine aan: 28.., Th1+ 29: Kxh1 Lxg2+ met damewinst. Ik speelde 28…; De6 29.Lf4 Dd5 30.f3. De witte stelling is niet te houden en na 45 zetten gaf mijn tegenstander op. 

    Bord 5: Eelco

    Het is ook weleens fijn als je degene bent die meer weet van de opening dan je tegenstander! Dit gebeurt me niet vaak, maar ik moest nu op zet 19 voor het eerst echt nadenken, om te kiezen tussen twee winnende opties. Mijn tegenstander speelde het de eerste 16 zetten prima, maar daarna ging hij de mist in. Dit was na anderhalf uur de stelling na zet 23:

    Ik had een paar minuten nodig om de snelste winst te vinden, maar dit moet de lezer ook lukken 🙂 Meestal ben ik juist als een van de laatsten klaar, nu als eerste al.

    Bord 6: Nick

    Mijn partij begon met 1.c4 c6 2.Pc3 d5 3.d4 Pf6 4.Pf3 e6, de Semi-Slavische verdediging. Een aantal zetten later speelde mijn tegenstander 8.Db3, waarvan ik het vermoeden had dat het niet de beste zet was in de stelling, met een sterke loper op d3 zou wit de aanval juist moeten zoeken aan mijn koningszijde.

    De partij ging verder met 8….Pbd7, 9. Ld2 dxc4, 10. Lxc4 e5 en 11.Lxf7+. Ik twijfelde hier of ik moest pakken, wat overigens de beste optie was, of 11…Kh8, ik besloot uiteindelijk te gaan voor 11…Kh8 met het idee om de open f lijn te gebruiken voor een aanval. De partij ging verder met 12. Lc4 exd4, 13. Pxd4. Ik had hier verwacht dat mijn tegenstander met de e pion terug zou slaan, omdat het paard een belangrijk verdedigend stuk is in de stelling van wit, daar wist ik dan ook gelijk gebruik van te maken door 13…Pc5 14.Dc2 Lxh2+. Een mooi offer van de loper.

    De beste optie voor wit is om het offer te accepteren, mijn tegenstander besloot 15.Kh1 te spelen, wat gevolgd werd door 15…Pg4, de stelling is hier al compleet verloren voor wit, er kwam nog wel een mooi vervolg: 16.g3 Dg5 17.Kg2 Pxf2 18.Txf2 Dxg3+ 19. Kh1 Txf2. Een aantal mooie offers en wederom een overwinning in de RSB.

    Bord 7: Ivar

    Ik had een gelijk eindspel, het had remise horen te zijn, maar zoals al vaker, was mijn tegenstander te enthousiast.

    Bord 8: Wibo

    Mijn tegenstander opende met wit zeer verdedigend, maar wist gaandeweg een flinke koningsaanval op te bouwen. Na 27 zetten stond onderstaande stelling op het bord.

    Mijn koning stond helemaal ingesloten, maar hoe nu verder? Mijn tegenstander had eerder verzuimd de stelling open te breken en nu waren er geen goede aanknopingspunten meer. Ook Fritz komt niet met goede aanvalsplannen. Dat gaf mij de mogelijkheid om zelf op de damevleugel de aanval te openen. Ik wist met de b-pion door te breken en 10 zetten later was dit de stelling met groot voordeel voor zwart.

    Mijn tegenstander speelde nog bijna 30 zetten door, maar gaf op toen ik een pion kon promoveren tot dame.

    Leerzame en leuke dag voor Messemaker-teams in regionale jeugdclubkampioenschappen

    (door Peter Scheeren)

    Afgelopen zaterdag was de eerste dag van de regionale jeugdclubkampioenschappen (JCK RSB/HSB). Messemaker was gastheer voor de categorieën AB (t/m 18 jaar) en D (t/m 12 jaar). Het was een volle bak in het BDC met 24 teams, ca. 100 kinderen en ca. 30 ouders/begeleiders. Maar alles verliep soepel en zonder problemen.

    In de AB-categorie deden slechts 5 teams mee, waaronder één Messemaker-team. Dat dat team het zwaar zou krijgen was bij voorbaat duidelijk, gezien de hoge ratings van de spelers van de andere teams. Maar het was een goede leerschool, en de Messemaker-spelers wisten toch enkele partijen te winnen, Berend zelfs driemaal (in acht partijen).

    In de D-categorie speelden 19 teams, waaronder twee Messemaker-teams. Team D1 draaide aardig mee en eindigde met 6 matchpunten in de middenmoot. Topscoorder was hier Teja met een score van 5 uit 7. Team D2 had iets moeilijker, maar wist toch nog 5 matchpunten te behalen en eindigde daardoor met een puntentotaal dat niet veel minder was dan dat van team 1. Dat kwam vooral dankzij de goede scores van Abel en Jesper (allebei eveneens 5 uit 7).

    Alle topscoorders kregen een medaille en er was voor iedere deelnemer een klein aandenken aan deze leuke dag.

    Op zaterdag 28 maart is de tweede dag van het JCK, in de categorieën C (t/m 14 jaar) en E (t/m 10 jaar). Messemaker zal daaraan meedoen met een E-team.

    Alle uitslagen zijn te vinden op de JCK-website.